29.11.09

Seri Pengantin

tadi ku agak bosan, dan mate ku sakit menghadap pc..so, ku pun dogek2 la internet then terjumpe 1 artikel ni mengenai "seri pengantin"..so untuk member2 bride to be dan diriku sendiri, same2 la kite mendapatkan seri pengantin tu utk majlis kite nnt ..ehehe..


SERI PENGANTIN


Ramai percaya, amalan petua tertentu dapat menaikkan seri pengantin. Malah, ada yang mengatakan, pemilihan mak andam bersesuaian dapat menaikkan seri si mempelai. Tetapi apa yang dimaksudkan dengan seri pengantin? Wajah tampak lebih berseri daripada hari biasa atau terpancar penampilan berbeza yang memukau pandangan?

Tidak kira apa maksud sebenar, seri pengantin lazimnya dikaitkan dengan penampilan istimewa bakal mempelai yang dirias cantik dengan busana indah menampakkan gaya Raja Sehari. Benarkah wujud seri pengantin atau sekadar cakap kosong bagi memuji bakal mempelai.

Realiti dan fantasi?: Pelbagai petua diamal bagi menaikkan seri pengantin baru

Seorang teman yang akan melangsungkan hari bahagia, resah apabila ibunya ‘memaksa’ beliau melakukan rawatan tubuh daripada hujung rambut ke hujung kaki. Seperti kata ibunya, tidak berseri pengantin kalau tidak mendapatkan rawatan sebegitu, apatah lagi ia hari bahagia yang mungkin berlaku sekali seumur hidup seorang wanita, berbanding lelaki yang berpeluang naik pelamin hingga empat kali!

Ada juga pengantin yang percaya sekiranya sering tampil bersolek di tempat kerja, maka pada hari bahagia itu nanti, wajahnya tidak mampu kelihatan berseri-seri kerana sudah terbiasa berias. Berbanding wanita yang tidak bersolek, wajahnya akan berseri-seri kerana sebelum itu sentiasa tampil polos tanpa dihinggapi secalit gincu.

Segelintir juga percaya kepada beberapa petua untuk seri pengantin yang diamalkan oleh orang Melayu seperti 44 hari sebelum tarikh perkahwinan, amalkan diri dengan memakan sekuntum bunga mawar, kelopak demi kelopak setiap hari.

Malah 30 hari sebelum hari perkahwinan amalan mencuci muka dan tubuh badan dengan air rebusan daun sirih mampu mengembalikan kesegaran wajah selain keharuman bahagian sulit. Sejauh mana ia berkesan dan sejauh mana ‘kepatuhan’ wanita mengamalkannya tidak ada siapa yang tahu.

Ada pula yang mengaitkan ia amalan tidak masuk akal dalam zaman serba pantas kini dan tidak kurang juga menyalahkan golongan muda yang terlalu mengambil mudah soal perkahwinan serta kepercayaan dan amalan turun temurun.

Pro dan kontra pasti wujud dari pelbagai segi sekiranya membicarakan hal ini. Daripada pandangan pengusaha spa, mak andam dan ibu bapa pengantin, sudah pasti ia memberikan seribu satu nikmat, tetapi bagi empunya diri, iaitu si pengantin, sudah pasti ia tidak terlalu diberatkan sekiranya tidak ‘dipaksa’.

Pengurus Operasi Bersekutu Spa Martha Tilaar, Hotel Crown Princess, Zuraini Ahmad, berkata perawatan tubuh badan sebelum bergelar raja sehari sememangnya perlu apatah lagi sekiranya wanita berkenaan tidak pernah melakukan rawatan kecantikan tubuh badan, dan ia sebenarnya menjurus kepada aspek kecantikan dan keyakinan diri.

Mencantikkan diri daripada hujung rambut ke hujung kaki ibarat ‘mencuci’ serta mengembalikan kecantikan dan mulus kulit, yang sebelum itu mungkin tidak begitu dititikberatkan, tidak diberikan perhatian sewajarnya dan tidak pula dilakukan secara teratur.

“Pakej ditawarkan di spa untuk pengantin baru, biasanya menjangkau hingga ke tempoh tiga jam dan dilakukan untuk beberapa kali sebelum majlis berlangsung. Pakej pra perkahwinan umpamanya dijalankan untuk dua hingga tiga hari sebelum majlis. Ia membabitkan perawatan spa dan tubuh badan, perawatan wajah, mandian dan serta perawatan kuku tangan dan kaki.

“Kebaikan rawatan ini kerana ia dilakukan secara intensif dan perawatan ini paling cepat untuk membolehkan seseorang wanita itu mendapat ‘hasilnya’. Antara kebaikan diperoleh menerusi rawatan ini apabila wanita berkenaan mengenakan solekan, ia akan kekal lebih lama pada wajah kerana kulit sudah menjadi halus, dan sel-sel mati yang ada sudah dihilangkan menerusi proses rawatan,” katanya.

Beliau berkata, wanita sebenarnya lebih istimewa kerana banyak perhatian akan tertumpah kepadanya, daripada tutur bicara, alun langkah hinggalah ke bau tubuh. Pengantin yang bersedia sudah pasti lebih berkeyakinan berbanding yang bersiap ala kadar untuk hari bersejarah itu.

Tegasnya, perawatan tubuh seperti ‘ratus’ iaitu diasapkan bahagian sulit, satu lagi amalan dan kepercayaan yang amat perlu dilakukan wanita kerana perawatan yang mengambil masa hingga 20 minit itu boleh mengubati keputihan, selain mengharumkan bahagian sekitarnya supaya baunya lebih menyenangkan untuk menghadapi malam pertama.

Perawatan menggunakan ramuan rahsia ibu Martha itu dikatakan turut berperanan untuk kesuburan wanita dan ia dibuktikan ibu Martha yang dikatakan berjaya melahirkan anak pada usia 44 tahun.

Pengurus Spa Artiyana, Mimi Jamilah, berkata urutan pengantin perlu dilakukan untuk merehatkan minda selain membolehkan pengantin wanita, bertenaga serta mampu melalui hari bersejarah dengan lebih gagah dan tidak memenatkan.

Katanya, umum mengetahui bahawa urusan perkahwinan boleh mendatangkan rasa tertekan, dan menerusi teknik urutan dikenakan, ia mampu meredakan serta menyahkan segala kekusutan dalam minda.

“Memang benar urut boleh mengembalikan kecantikan kerana apabila diurut dan pengantin pula memperbanyakkan minum air, maka segala toksik akan terbuang menerusi pembuangan air kencing. Apabila kekotoran dan toksik dalam tubuh sudah terbuang, tubuh pula menerima urutan yang menyenangkan, sudah pasti ia terpancar menerusi air muka yang tenang.

“Bayangkan sekiranya pengantin sudahlah tertekan dengan pelbagai urusan, tidak pula menerima sebarang rawatan kecantikan dan urutan yang boleh menyahkan rasa bebanan itu, bukankah tubuh menjadi longlai dan muka pula mudah dihinggap jerawat?,” katanya.

Justeru beliau tidak menafikan seri pengantin adalah realiti dan bukan fantasi yang di war-warkan oleh ibu pengantin dan mak andam dalam kepercayaan Melayu semata-mata. Mungkin kerana teknik dilakukan dulu-dulu yang disertai jampi serapah, tetapi kini tidak ada lagi orang tua yang mampu melaksanakannya maka ia dianggap menyukarkan.

INFO: Rawatan bakal mempelai

* Sungguhpun perawatan tubuh badan elok dilakukan di spa dan pakar dalam bidangnya, tidak salah sekiranya anda mencuba melakukan rawatan sendiri di rumah. Menyental tubuh dengan hampas kelapa dan dilakukan sekurang-kurangnya seminggu sekali boleh mencantikkan kulit.

* Tidak dinafikan aspek pemakanan perlu diberikan perhatian kerana ia boleh mengundang rasa kurang selesa perut dan menjejaskan kesihatan kulit menjelang hari bahagia. Justeru elakkan makanan berlemak dan berminyak kerana ia boleh menyebabkan tumbuh jerawat.

* Hakikatnya perawatan tubuh badan hanyalah sebahagian perkara penting yang perlu dititikberatkan, yang lain dan untuk menjadikan perkahwinan serba sempurna, beberapa bulan sebelum majlis pasangan sudah berkira-kira mengunjungi pameran perkahwinan untuk mendapatkan panduan berguna bagi dipraktikkan.

* Pemilihan motif untuk busana perkahwinan juga harus dilakukan dengan teliti bagi mengelakkan raja sehari terlalu sarat atau terlalu ringkas selain memastikan ia selari tema majlis dan menampakkan anda cantik berseri, barulah berbaloi dengan usaha berkunjung ke spa sebelum ini.

25.11.09

44 pantang larang bakal pengantin

tadi aku de bace a few artikel dari blog 1001 rahsia diri..then terus terbace tajuk ni..so kepada bride to be, ni de lagi ilmu tuk kite sume..layan..

kpd kengkawan yg bakal menjadi pengantin tk lama lg and yg merancang
untuk kawin tk lama lg....untuk renungan bersama.... 44 pantang larang bakal pengantin

Apabila telah ditetapkan hari perkahwinan bermakna bermulalah pantang
larang buat bakal mempelai itu. Apa yg ditetapkan harus diikuti utk
kebaikan diri mereka. Ia bukanlah menjaid kewajipan tetapi sudah
menjadi satu budaya dlm masyarakat melayu. Walaupun bakal pengantin zaman sekarang jarang disebutkan perkara ini kepada mereka, tidak rugi jika apa-apa pantang larang yg difikirkan sesuai masih boleh diikuti.

1. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul
utk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.

2. Jgn tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga
nama baik keluarga.

3. Jgn bebas keluar kemana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg
mempunyai niat tidak baik.

4. Jgn makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik
pelamin bagi mengelakkan perut buncit.

5. Elakkan makan ulam yg berbau busuk seperti petaidan jering.

7. Jgn bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri
dari perkara sihir.

8. Jgn membuang air kecil dan air besar serentak di dlm air contohnya
dlm sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.

9. Elakkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi
dan boleh menyebabkan kencing manis.

10. Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing
manis,lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama.

11. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.

12. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah
adat)

13. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.

14. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut ke rana ia mengandungi
banyak toksid.

15. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.

16. Amalkan makan telur ayam kampung seminggu 2 kali yg dicampur madu dan lada hitam yg ditumbuk utk menambah tenaga.

17. Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin.

18. Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah
berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan
damai.

19. Jgn memuaskan nafsu dengan cara sendiri.

20. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan sehari.

21. Elakkan minum minuman keras dan merokok.

22. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak
berseri pada hari perkahwinan.

23. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok utk alat
kelamin.

24. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.

25. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.

26. Jgn makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak
stabil.

27. Jgn terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).

28. Jgn berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.

29. Jgn bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.

30. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.

31. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia
bertujuan utk menghangatkan lagi kemesraan.

32. Bilik lelaki atau wanita jgn dikosongkan. Mesti ada orang atau
ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dr dikhianati org.

33. Jgn buat kerja yg berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia
akan berasa penat dan mudah terjadi nya gangguan emosi.

34. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.

35. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti
kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak
segar.

36. Jgn cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.

37. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh
pengantin kerana tidak manis.

38. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh org lain
bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.

39. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana
dikhuatiri hilang seri.

40. Kedua pengantin dilarng bercakap ketika bersanding kerana kurang
manis dipandang tetamu.

41. Jgn makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.

42. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan
menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.

43. Jgn makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.

44. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yg tinggi
menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada diluar.

Orang-orang tua Melayu dahulu se lalu mengingatkan anak cucunya supaya tidak melanggar pantang larang. Melanggar pantang larang samalah dengan tidak mendengar nasihat

8.11.09

everyone yg syg kan kami (E Day Part...)


"adikku boboy dgn intan"


"adikku debut dgn sarah"


"adikku wan dgn ziehan"


"BFFku Laa dgn Fariz"


"family yng menyayangiku"


"kecik kwn bby dgn bakal fianceenye"


"family abg eddie dgn kak yatie"


"family bby"

lagi-lagi E day











5.11.09

Saat-saat bahagia ku dan die (E day part 7)






mini daisku (E day part 5)


"rekaan azliasyikin wedding gallery"

Hantaran mu tuk ku (E day Part 4)

sume hantaran tu digubah oleh sepupu bby (ina)..simple and cute..






"cincinku by tomei"

hantaran ku utk mu (E day Part 3)

Semalam dah dpt cd dari photog dan album..so, arini apelagi keje mengupload la ...
ni ku upload dulu picas hantaran ku utk bby yang simple...


"cincin utk mu by lazo diamond"



"disponser oleh maksu yatie & paksu nani"


"disponser oleh makyang"


"ku beli di zie bakery"


"disponser oleh p.syed & m.noli"

"disponser oleh p.kamil(neigbour p.jang"


"pulut by my mum, baulu by m.mah, putu jagung by p.jang, udang by maksu&paksu"


"putu pink+white by p.jang, kek coklat by m.tie,coklat love=?, cupcakes by dilla"


"ku beli di zie bakery"


"biskut cup ku beli di zie bakery, biskut raye by cik ros, cupcakes by p.norzman&m.ima, agar2 kering by mymum"


"fruits by BFF laa"

2.11.09

wedding adik wardina..

aritu, ku surfing2 internet, kononnye nak cari theme color tuk wedding nnt..
so terjumpe satu blog..kat situ de la picas wedding adik wardina..so sweet sgt...
cantik gile...em,,,boleh ek i upload the picas here...=)








ku pun nak wedding ku nnt camtu gak..cantikkk....

 
Blogger Templates by Wishafriend.com